
Po nadšeně přijaté nahrávce Janáčkových symfonických děl (Sinfonietta, Taras Bulba ad., SU 4131; Orchestral Choice, Gramophone srpen 2013) se Tomáš Netopil se SOČR zaměřil na Janáčkovu tvorbu vokálně-instrumentální. Glagolská mše je dílo všeobecně známé, nikoli však v původní autorově verzi označované “září 1927”, v níž zaznělo při brněnské premiéře a která je poprvé zachycena na této nahrávce. Je fascinující, kolik výrazných prvků Janáčkovy expresivní hudební řeči se s pozdějšími úpravami z díla vytratilo. Věčné evangelium je naopak dílem ve světě téměř neznámým (jediná supraphonská nahrávka vznikla téměř před 50 lety). Inspirací a libretem Janáčkovi posloužila báseň o středověkém mnichovi Jáchymovi de Fiore, jemuž anděl zvěstoval příchod říše lásky. Janáček na díle pracoval souběžně s operou Výlet pana Broučka do Měsíce a dokončil jej na jaře 1914, jen několik měsíců před rozpoutáním světové války. Nová Netopilova nahrávka může pomoci toto pozoruhodné dílo opět vrátit na koncertní pódia.