středa

6. 12.

19:30
Praha, Kostel sv. Šimona a Judy
Vstupenky
Koncerty v České republice, Sborový cyklus

Program

  1. Litanies à la Vierge noire FP 82 pro sóla, ženský sbor, smyčce a tympány

    Francis Poulenc

  2. Quatre Petites prières de Saint François d'Assise FP 142 pro mužský sbor a cappella

    Francis Poulenc

  3. Exultate Deo FP 109 pro smíšený sbor a cappella

    Francis Poulenc

  4. O magnum mysterium pro smíšený sbor a cappella

    Jan Sandström

  5. Es ist ein Ros entsprungen pro smíšený dvojsbor a cappella

    Jan Sandström, Michael Praetorius

  6. Narození Páně H 236/3 pro sóla, smíšený sbor a komorní orchestr

    Bohuslav Martinů

O koncertu

Francis Poulenc (1899–1963) je ikonou francouzské sborové tvorby 20. století. Jeho hudba míří přímo k posluchači a vyvolává v něm bohaté imaginace: dokáže být magicky průzračná a lyrická, stejně tak i majestátní nebo tragická a dramatická. Ke kompozici Litanií k Černé madoně inspirovala Poulenca mystika starobylého poutního místa Rocamadour. Skladbu postavil na kontrastu pokorné oddanosti a naléhavé prosby. Naopak Čtyři krátké modlitby sv. Františka z Assisi pojal jako lyrické vyznání víry. Jejich výraz opřel o neobyčejnou zvukovou krásu a libozvučnost. Moteto Exultate Deo (Radostně zpívejte Pánu) je apoteózou Boha: zhudebněný žalmový text velebí Pána zpěvem nebo hrou na instrumenty a Poulencova hudba tomu dává nejvyšší umělecké posvěcení.

Švédský skladatel Jan Sandström (*1957) umí dokonale rozezpívat lidské hlasy. Jeho sborové kompozice jsou typické opojně barevným zvukem, který působí na podkladu měkké a „rozmlžené“ harmonie až nekonečným dojmem. Mírumilovné vánoční moteto O magnum mysterium (Ó, veliké tajemství) je velkou vokální fantazií na téma narození Ježíše Krista. Se stejnou látkou pak skladatel pracuje také v parafrázi staré německé písně Es ist ein Ros entsprungen (Vyrostla nám růžička). Jako základ mu tady posloužila čtyři sta let stará harmonizace tohoto vánočního nápěvu od Michaela Praetoria (1571–1621). Sandström ji ve své skladbě nechává znít z dálky a zároveň ji halí do zastřené, moderně impresionistické harmonie – jako dokonalý otisk starých časů do současného světa.

K hudbě českých Vánoc neodmyslitelně patří pastorely, tedy vánoční písně a kantáty inspirované prostým lidovým prostředím. Komponovali je venkovští kantoři a svého vrcholu dosáhly na přelomu 18. a 19. století. Na bohatou pastorelovou tradici navázal ve 20. století Bohuslav Martinů (1890–1959) ve své opeře Hry o Marii, resp. v jejím třetím dějství nazvaném Narození Páně. Skladatel sestavil libreto z textů moravské lidové poezie a folklorem nechal inspirovat i svůj hudební jazyk. Celé „vánoční dějství“ pojal i přes velkolepou katarzi v závěru (chorálová variace písně Co to znamená medle nového) méně dramaticky než ostatní části opery. Také proto jej lze provádět koncertně – jako originální novodobou pastorelovou kantátu a klenot české vánoční hudby.

Lukáš Vasilek

 

Termíny

  • středa

    6. 12.

    19:30

    Praha

    Kostel sv. Šimona a Judy

Místo konání

  • Kostel sv. Šimona a Judy

    U Milosrdných, Staré Město, 110 00 Praha-Praha 1, Česko

Další koncerty